Aktualności

13 stycznia 2016
Wokół opery
[zdjęcie aktualności]
W tym roku częstochowscy miłośnicy opery będą mieli w czym wybierać. Obejrzą kolejne widowiska w Filharmonii Częstochowskiej im. B. Hubermana i transmisje na żywo w OKF „Iluzja”. Po raz setny spotkają się pod wodzą Mirona Pietrasa w OPK „Gaude Mater”.
 
Filharmonia Częstochowska intensywnie współpracuje z teatrami operowymi w Polsce, szczególnie z zaprzyjaźnioną Operą Śląską w Bytomiu. Przyczynia się także do rozwoju operowych talentów, organizując Konkurs wokalny im. Jana, Edwarda i Józefiny Reszków. Opery, operetki, musicale prezentowane na jej scenie cieszą się ogromną popularnością. Repertuar dostosowany jest do wieku, oczekiwań publiki ale i okoliczności. Na przykład patriotyczny listopad to m.in. czas prezentacji dzieł ojca opery narodowej, Stanisława Moniuszki („Straszny Dwór”, „Verbum nobile”). Zimą najmłodsi częstochowianie mogli w minionych sezonach obejrzeć np. bajkę baletową „Królewna Śnieżka”, czy „Zaczarowany bal”. Operetka króluje w karnawale, w którym Częstochowska publiczność oglądała m.in. „Barona cygańskiego” Straussa, „Wesołą Wdówkę” Lehara Opery Śląskiej oraz własne produkcje Filharmonii: „Zemstę nietoperza” Straussa i „Księżniczkę Czardasza” Kalmana.
W Filharmonii gościły dotąd także przygotowane przez bytomską operę: „Tosca” i „Madama Butterfly” Pucciniego oraz „Don Giovanni” Mozarta, którą melomani wybrali w ankiecie „Mozart czy Wagner?” czyli „Don Giovanni” lub „Tannhäuser”. Zdecydowaną przewagę zdobyła historia słynnego uwodziciela z Sewilli.
Na dobry początek nowego roku filharmonia zaprasza m.in. na lutowy musical „My Fair Lady”. W roli głównej wystąpi Anna Noworzyn, zwyciężczyni I edycji Konkursu wokalnego im. Jana, Edwarda i Józefiny Reszków, zdobywczyni prestiżowej Złotej Maski w 2013 roku.
Stałą publikę mają w Częstochowie pokazy z nowojorskiej Metropolitan Opera. W maju zainaugurował je nasz Ośrodek Kultury Filmowej. Na początek pokazał widowiska z udziałem polskich solistów: Mariusza Kwietnia i Piotra Beczały: „Eugeniusz Oniegin” Czajkowskiego i „Łucję z Lammermooru” Donizettiego. Potem proponował także: Traviatę” Verdiego, „Córkę pułku” Donizettiego, „Wesołą wdówkę” Lehara i „Aidę” Verdiego. Pokazy spotkały się z ogromnym zainteresowaniem publiczności, na niektóre zabrakło biletów.
Zachęcony powodzeniem retransmisji, OKF przystąpił do cyklu bezpośrednich transmisji z Metropolitan Opera, które mają dodatkową oprawę - widzów witają pracownicy kina w strojach nawiązujących do wystawianej opery. Przed pokazem odbywa się prelekcja, jest też słodki bufet. Spektakle mają polskie napisy, widzowie otrzymują ulotki z obsadą i streszczeniem libretta. W przerwach w transmisji kamera zagląda za kulisy i na sale prób, można posłuchać wywiadów z artystami. Operatorzy śledzą zmiany dekoracji, których nie można zobaczyć z widowni Met.
„The Met: Live in HD” nawiązuje do ponad 80-letniej tradycji słynnych transmisji radiowych spektakli tego nowojorskiego teatru. Cyfrowy sygnał o wysokiej rozdzielczości dociera do adresata za pomocą satelity okołoziemskiego zaledwie z kilkusekundowym opóźnieniem. Transmisje nowojorskich spektakli oglądają widzowie 70 krajów.
Powody do zadowolenia może mieć częstochowski miłośnik opery Miron Pietras. Od lat organizuje w Ośrodku Promocji Kultury „Gaude Mater” „Spotkania z Operą”. Cieszą się największą frekwencją wśród cyklicznych wydarzeń muzycznych w OPK. Bierze w nich udział 60 - 70 osób w wieku 40 – 60 lat i starsi, raczej nie pojawiają się przypadkowi słuchacze. 19 stycznia zaplanowano jubileuszowe - już setne takie spotkanie! Oprócz klasyki operowej wystawianej w Polsce Miron Pietras chce zainteresować publikę nowymi realizacjami repertuarowymi mniej znanych dzieł.
bc