Taniec
Festiwal Tańca Współczesnego „Pamięć miasta"
Częstochowa ()
2022-06-07, godz. 10:00 2022-06-07, godz. 11:30 2022-06-07, godz. 14:00 2022-06-07, godz. 16:30 2022-06-08, godz. 10:00 2022-06-08, godz. 11:45 2022-06-08, godz. 14:00 2022-06-08, godz. 15:00 2022-06-08, godz. 16:30 2022-06-08, godz. 16:30 2022-06-09, godz. 10:30 2022-06-09, godz. 14:00 2022-06-10, godz. 15:00 2022-06-11, godz. 13:00 2022-06-11, godz. 19:00 2022-06-11, godz. 20:00 2022-06-12, godz. 13:00 2022-06-12, godz. 15:00 2022-06-12, godz. 16:00 2022-06-17, godz. 19:00 2022-06-21, godz. 19:00
„Pamięć
miasta" to cykl wydarzeń tanecznych i performatywnych
(spektakle, warsztaty, projekt społeczny, dyskusje) układających
się w program pierwszego festiwalu tańca współczesnego w
Częstochowie. Pragniemy podkreślić znaczenie tańca dla miasta, a
naszym celem jest znalezienie pomostu pomiędzy przeszłością, a
obecną kulturą
tańca współczesnego. Wychodzimy od bogatej historii tańca w
dawnej, przedwojennej Częstochowie, poprzez przypomnienie tradycji
tanecznych związanych ze szkołą tańca
Mendla Lubeńskiego
(1914-1933), szkołą tańca Tacjanny Wysockiej czy Szkołą
Rytmicznej Gimnastyki, Plastyki i Tańców
- Kosteckiego. Proponujemy program festiwalu skupiony na tańcu w
wielu jego przejawach, łączący lokalną społeczność taneczną i
mieszkańców
miasta. Pragniemy również
odwołać się do wielokulturowych tradycji i korzeni miasta
Częstochowy i przypomnieć o obecności w niej Żydów,
ale i innych nacji (Niemców,
Rosjan, Anglików
i Francuzów).
PROGRAM:
7 CZERWCA (WTOREK)
10:00 – 15:00 - GRA W CZĘSTOCHOWANEGO / TANIEC KONCEPTUALNY - Warsztaty z Magdą Przybysz (Zespół Szkół Plastycznych im. Jacka Malczewskiego, ul. Pułaskiego 15)
11:30 – 13:00 - PAMIĘĆ CIAŁA - Warsztaty z Iloną Gumowską (Wyższa Szkoła Zarządzania, ul. 1 Maja 40)
14:00 – 16:00 - PAMIĘĆ CIAŁA - Warsztaty z Iloną Gumowską (Wyższa Szkoła Zarządzania, ul. 1 Maja 40)
16:30 – 18:00 - TAŃCE ŻYDOWSKIE - Warsztaty z Martą Pietruszką (Wyższa Szkoła Zarządzania, ul. 1 Maja 40)
8 CZERWCA (ŚRODA)
10:00 – 11:30 - TAŃCE ŻYDOWSKIE - Warsztaty z Martą Pietruszką (Wyższa Szkoła Zarządzania, ul. 1 Maja 40)
11:45 – 15:00
PAMIĘĆ CIAŁA - Warsztaty z Iloną Gumowską (Wyższa Szkoła Zarządzania, ul. 1 Maja 40)
14:00 – 15:00 - GAGA FOR PEOPLE - Warsztaty z Natalią Iwaniec (Zespół Szkół Plastycznych im. Jacka Malczewskiego, ul. Pułaskiego 15)
15:00 – 16:00 - GAGA FOR DANCERS - Warsztaty z Natalią Iwaniec (Zespół Szkół Plastycznych im. Jacka Malczewskiego, ul. Pułaskiego 15)
16:30 - GRA W CZĘSTOCHOWANEGO / TANIEC KONCEPTUALNY - Pokaz powarsztatowy (Galeria im. Jerzego Dudy-Gracza przy Zespole
Szkół Plastycznych im. Jacka Malczewskiego, ul. Pułaskiego 15)
16:30 – 18:00 - PAMIĘĆ CIAŁA - Warsztaty z Iloną Gumowską (Wyższa Szkoła Zarządzania, ul. 1 Maja 40)
9 CZERWCA (CZWARTEK)
10:30 – 13:00 - PAMIĘĆ CIAŁA - Warsztaty z Iloną Gumowską (Wyższa Szkoła Zarządzania, ul. 1 Maja 40)
14:00 – 16:00 - PAMIĘĆ CIAŁA - Warsztaty z Iloną Gumowską (Wyższa Szkoła Zarządzania, ul. 1 Maja 40)
10 CZERWCA (PIĄTEK)
15:00 – 17:30 - SPACER PERFORMATYWNY - Projekt społeczno-artystyczny z udziałem seniorów/uczennic Szkoły Baletowej/artystów - PHYSICAL ARTHOUSE; Opieka artystyczna: Iwona Olszowska/Ilona Gumowska/ Marta Pietruszka/Marek Zadłużny
Spacer performatywny będzie odbywał się po przestrzeni Starego Miasta w Częstochowie i jego celem jest upamiętnienie społeczności żydowskiej oraz jej wkładu w rozwój kulturalny, ekonomiczny i handlowy miasta. Spacer z przewodnikiem z Muzeum Żydów Częstochowian zakłada poznanie histo-rii tej społeczności, w miejscach szczególnie ważnych dla ich codzienności w różnych okresach, planujemy stworzyć performansy typu site specific na Starym Rynku, na Placu Bohaterów Getta oraz przy Filharmonii, gdzie kiedyś stała tzw. nowa synagoga. Taniec / improwizacja / tradycyjne tańce żydowskie mają posłużyć za uniwersalny język łączący różne grupy, kultury, historie w jednym miejscu. Pragniemy stworzyć widowisko przyciągające uwagę, ale i refleksje zgromadzonych widzów, jak i przypadkowych mieszkańców poruszających się po mieście.
Miejsce spotkania: Muzeum Żydów Częstochowian
Trasa: Katedralna, Strażacka, Graniczna, Stary Rynek, Senatorska,
Plac Bohaterów Getta, Warszawska, Garibaldiego, Filharmonia.
11 CZERWCA (SOBOTA)
13:00 - DYBUK. PIEŚNI NAD PIEŚNIAMI (PLENER) - Sylwia Hanff, Limen Butoh (Dziedziniec kamienicy przy ul. Mirowska 8)
Praca
nad spektaklem „Dybuk.
Pieśń nad
pieśniami”
była
dla mnie niezwykłą
podróżą
w czasie i poza czasem.
Figura dybuka wyłoniła
się niejako
samoistnie i stała
się centralną
postacią,
wokół której
zorganizowany został
performance. Dybuk to
dusza zmarłej
osoby, która
wchodzi w ciało
żyjącego
człowieka.
Podtytuł
„Pieśń
nad pieśniami”
dookreśla
horyzont rozumienia noszenia dybuka w sobie. W wielu kulturach jest
ono rozumiane jako błogosławieństwo.
Inspiracją
dla mnie były
także:
dramat Dybuk
Szymona An-skiego i jego duchowe, mistyczne znaczenie oraz oparte na
prawdziwych wydarzeniach opowiadanie Hanny Krall pt. Dybuk.
T. Kantor uważał,
że
Dybuk
Szymona An-skiego oddaje istotę
jego Teatru Śmierci,
chociaż sam
nigdy nie zrealizował
tego dramatu w swoich
przedstawieniach. Spektakl powstał
w ramach projektu
artystyczno-badawczego „Ślad
Innego”
dotyczącego
związków
Butoh i Teatru Śmierci
T. Kantora, zrealizowanego w ramach stypendium z budżetu
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego 2015.
19.00 - UKOCHANY KRAJ, UMIŁOWANY KRAJ - PHYSICAL ARTHOUSE (Akademickie Centrum Kultury - Klub Politechnik, Aleja Armii Krajowej 23/25)
Od kilku lat pejzaż polskiego krajobrazu politycznego wyraźnie brunatnieje. Agresywne gromady wysypują się na ulice już nie tylko podczas Marszu Niepodległości, ale również przy okazji innych okoliczności – nazywanych patriotycznymi czy narodowymi, a będącymi w istocie kolejnymi punktami w harmonogramie oswajania społeczeństwa z neofaszyzmem. Jeszcze pod koniec ubiegłej dekady falanga, czyli dłoń trzymająca miecz, była symbolem używanym przez marginalne grupy naziskinów. Obecnie pod takimi banderami maszeruje młodzież, postrzegająca siebie jako narodowe odrodzenie i antysystemowy ruch sprzeciwu wobec wszechobecnego „lewactwa”. Falanga powraca, a wraz z nią obserwujemy reinkarnację wszystkich najgorszych znaczeń tego symbolu: nienawiści, nierówności, kultu siły, pogardy dla inności i apoteozy militaryzmu. Powinniśmy o tym pamiętać szczególnie teraz, kiedy coraz śmielej poczynają sobie bojówkarze maszerujący po ulicach z Białą Polską na ustach – pełni miłości w deklaracji i nienawiści w działaniu.
20.00 - PAMIĘĆ / HOLOCAUST / CHOREOGRAFIA - Prelekcja: dr Agata Siwiak (Akademickie Centrum Kultury - Klub Politechnik, Aleja Armii Krajowej 23/25)
12 CZERWCA (NIEDZIELA)
13:00 – 13:50 - ECHA - Teatr Migro (Stary Rynek)
Spektakl bez słów jest impresją na temat Kresów Wschodnich. Opowiada o zapomnianych miejscach, ludziach i przedmiotach, które zostają. Narratorem przedstawienia jest muzyka – wspaniałe utwory instrumentalne i pieśni śpiewanych na żywo przez aktorów.
Zdjęcia, które będą ożywać na oczach widzów, przeniosą nas do świata wielu kultur, narodowości i wyznań, do świata Kresów Wschodnich sprzed wojny i o czasach powojennych. Opowiemy o migracji, przesiedleniach, o tym, co do niedawna wydawało się przeszłością. Przeszłością, która niestety wróciła do nas z całą swoją siłą.
Ruch sceniczny, autorstwa Natalii Iwaniec, przeprowadzi nas przez tę podróż za pomocą techniki Gaga, unikatowego języka ruchowego opracowanego przez Ohada Naharina.
Spektakl jest nie tylko opowieścią o przeszłości, ale również zaproszeniem do przyjrzenia się własnym korzeniom oraz roli, którą pełnią w naszym codziennym życiu i we współczesnym świecie.
15:00 - DYBUK. PIEŚNI NAD PIEŚNIAMI (PLENER) - Sylwia Hanff, Limen Butoh (Dziedziniec kamienicy przy ul. Mirowska 8)
Praca nad spektaklem „Dybuk. Pieśń nad pieśniami” była dla mnie niezwykłą podróżą w czasie i poza czasem. Figura dybuka wyłoniła się niejako samoistnie i stała się centralną postacią, wokół której zorganizowany został performance. Dybuk to dusza zmarłej osoby, która wchodzi w ciało żyjącego człowieka. Podtytuł „Pieśń nad pieśniami” dookreśla horyzont rozumienia noszenia dybuka w sobie. W wielu kulturach jest ono rozumiane jako błogosławieństwo. Inspiracją dla mnie były także: dramat Dybuk Szymona An-skiego i jego duchowe, mistyczne znaczenie oraz oparte na prawdziwych wydarzeniach opowiadanie Hanny Krall pt. Dybuk. T. Kantor uważał, że Dybuk Szymona An-skiego oddaje istotę jego Teatru Śmierci, chociaż sam nigdy nie zrealizował tego dramatu w swoich przedstawieniach. Spektakl powstał w ramach projektu artystyczno-badawczego „Ślad Innego” dotyczącego związków Butoh i Teatru Śmierci T. Kantora, zrealizowanego w ramach stypendium z budżetu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego 2015.
16:00 PRZEDWOJENNA KULTURA TAŃCA W CZĘSTOCHOWIE, A INNE OŚRODKI KULTURY W POLSCE - Panel dyskusyjny (Dziedziniec kamienicy przy ul. Mirowska 8)
Paneliści: Hanna Raszewska-Kursa, Joanna Szymajda,
Prowadzenie: Anna Królica
17 CZERWCA (PIĄTEK)
19:00 - THIS THING INSIDE ME IS A RICKETY BRIDGE OF IMPOSSIBLE CROSSING - Michał Przybyła (Akademickie Centrum Kultury - Klub Politechnik, Aleja Armii Krajowej 23/25)
To próba przekroczenia granicy własnego wstydu, wyjawienia skrywanej głęboko przed innymi części siebie, obnażeniem wrażliwości ciała i wyjścia poza to co znane. Jest osobliwym spotkaniem z samym sobą, zanurzonym w przywołanych z pamięci detalach, barwach, dialogach, dźwiękach, sytuacjach i głosach. Wejściem w przestrzeń autorefleksji i laboratorium ciała: jego alienacji, odosobnienia, nawiązywania relacji i kształtowania się na nowo. Ten nostalgiczny obraz pełen rozmytych lini i granic, powstał z potrzeby zrozumienia własnych doświadczeń, marzenia o zmianie i odnalezienia się po drugiej stronie.
Czas trwania: 10 minut
Solo prezentowane było w finale konkursu 3…2…1….Taniec! podczas Krakowskiego Festiwalu Tańca w 2021 roku oraz podczas Solo Dance Contest w trakcie Gdańskiego Festiwalu Tańca również w 2021 roku. Zdobyło III nagrodę na Warszawskim Konkursie Choreograficznym w 2021 roku.
TOO BEAUTIFUL - Marzena Krzemińska (Akademickie Centrum Kultury - Klub Politechnik, Aleja Armii Krajowej 23/25)
TOO BEAUTIFUL to spektakl auto-fikcyjny przedstawiający nową wersję historii o królewnie Śnieżce. Królewna pochodzi z Polski, mieszka we Francji i zadaje sobie mnóstwo pytań na temat własnej tożsamości, także tożsamości narodowej: “Skąd pochodzę?” “I jakie jest moje dziedzictwo”? Pytania stawiane początkowo na poziomie języka (i do tego w języku francuskim, więc z dużym problemem, bo królewna nie jest nawet w stanie poprawnie wypowiedzieć słowa 'tożsamość'), przenoszą się dalej na poszukiwania w ciele.
Poszukiwanie własnego cielesnego 'ja' w skomplikowanym kontekście kulturowym pomiędzy tęsknotą za rytuałem (rodzajem wspólnotowego transu i 'śpiewem tradycyjnym’, który spełnia szczególne funkcje i jest częścią przeżycia wspólnotowego) a wszechobecną kulturą popularną, która stawia swoje wymagania i proponuje ciału konkretny obraz. Główne pytania jakie zadaje sobie artystka w tej pracy dotyczą kobiecości, piękna i tożsamości.
Po spektachlach - WSPÓŁCZESNA KULTURA TAŃCA W IZRAELU I JEJ WPŁYWY - panel dyskusyjny (Akademickie Centrum Kultury - Klub Politechnik, Aleja Armii Krajowej 23/25)
Paneliści: Jacek Przybyłowicz, Agnieszka Sterczyńska,
Michał Przybyła, Michaił Zubkow
Prowadzenie: Anna Królica
21 CZERWCA
19:00 - EXODUS oraz MUZYCZNE RE-TRANSMISJE w wykonaniu chóru, baletu i orkiestry Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk” im. Stanisława Hadyny oraz chóru Trondheim
Symphony & Orchestra (FILHARMONIA CZĘSTOCHOWSKA im. Bronisława Hubermana, ul. Wilsona 1)
Tańca „Śląsk” Michał Zubkow, który opierając się na treściach i emocjach zawartych w muzyce światowej sławy kompozytora Wojciecha Kilara, ukazał życie jako podróż w poszukiwaniu szczęścia, zaspokojenia własnych pragnień i bliskości drugiego człowieka. Widowisko filmowe, wzbogacone elementami sztuk wizualnych, było zrealizowane na deskach śląskiego Teatru Rozbark oraz w polskich plenerach. Warto podkreślić historyczne konotacje projektu „Exodus”. Inspiracją były m.in. wydarzenia sprzed stu lat związane z udziałem rządu Japonii i japońskiego Czerwonego Krzyża w ratowaniu blisko 800 polskich sierot w latach 1920-1922, z ogarniętej wojną domową Syberii. Dzięki japońskiej pomocy dzieci trafiły przez porty w Tsurudze i Osace do Japonii, gdzie otrzymały wszechstronną opiekę. Inspiracją była także historia japońskiego konsula na Litwie, który wielokrotnie łamiąc państwowe instrukcje, wydał ponad 4000 wiz Żydom, głównie pochodzącym z Polski. Podobnie jak polskie sieroty, wielu z Żydów trafiło do Japonii przez port w Tsurudze.
OD 9 DO 17 CZERWCA
Wystawa CHOREOGRAFIKI Magdy Przybysz i uczestników warsztatów (Galeria of art przy ul. Aleja NMP 6)
Zapraszamy na premierowy pokaz prac choreograficznych, które powstały w ramach Stypendium twórczego Grażyny Kulczyk z zakresu współczesnej choreografii. Stworzyła je choreografka Magda Przybysz. Stanowią one współczesne w swojej formie i przekazie odzwierciedlenie zagadnień związanych z kompozycją, czasem, tańcem współczesnym i aktualnymi zdarzeniami społecznymi. W swojej formie są przejawem przestrzennego myślenia i poruszeń wyobraźni. Sama autorka opisuje sposób ich powstania w następujący sposób: „Choreografiki zostały stworzone w oparciu o kilka prostych zasad: teksty są choreografowane tylko za pomocą znaków i symboli dostępnych na klawiaturze oraz w programie Word, w formacie A4, w trybie offline, bez wsparcia graficznych tricków, przy użyciu czcionki Times New Roman, w wersji monochromatycznej. Interesuje mnie formalny minimalizm i funkcjonalność rozumiane jako szukanie możliwości w specjalnie stworzonych ograniczeniach. Szukam tego co jest naprawdę niezbędne i potrzebne, aby porozumienie mogło między nami zaistnieć( bez elementu utraty zabawy).” Choreografiki powstały w ramach Stypendium twórczego Grażyny Kulczyk.
Na wystawie znajdą się także prace osób uczestniczących w festiwalowych warsztatach prowadzonych przez twórczynię („Gra w Częstochowanego”), które w swojej treści bezpośrednio nawiązują do wspomnień związanych z miastem.