Aktualności

4 grudnia 2017
Częstochowa ma nowe logo
[zdjęcie aktualności]

Zmiana logo miasta to zawsze wielkie wyzwanie – szczególnie dziś, kiedy warstwa graficzna stanowi fundament wszelkiego komunikowania się. W świecie zdominowanym przez szybko zmieniające się obrazki, to właśnie dobra i spójna identyfikacja wizualna często decyduje o tym, czy mamy szansę przebić się w natłoku innych informacji, zostać zauważonym w tłumie. Nie chodzi tu tylko o aspekt promocyjny – obecnie wielu specjalistów uważa, że dobre logo to podstawa budowania tożsamości i marki miasta.

Zmiana logo to doskonała okazja, by zadać sobie pytanie, jak w prosty sposób uchwycić specyfikę Częstochowy. Jak obrazowo pokazać wszystko to, co w niej najlepsze. My postanowiliśmy wykorzystać fakt, że nie każde miasto może pochwalić się tym, że jego nazwa ma ukryte znaczenie. Weszliśmy w semantyczną grę, opartą na rozdzieleniu dwóch słów „często” i „chowa”. Prosty graficzny zabieg, polegający na ukryciu/przecięciu drugiego wyrazu, buduje znaczenia, w myśl których Częstochowa ukrywa coś, co zdecydowanie warto odkryć. W ten sposób chcemy zachęcić, by zarówno mieszkańcy, jak i turyści czy pielgrzymi, na własną rękę odkrywali to, co my, w nowej kampanii promującej miasto, schowaliśmy.

Jesteśmy przekonani, że miejskie atrakcje najlepiej poznać na własne oczy. Tego doświadczenia nie zastąpią nawet najbardziej doskonałe foldery reklamowe czy internetowe wideoprzewodniki, dlatego postanowiliśmy usunąć różne obiekty z tradycyjnych zdjęć promocyjnych i w ten sposób zachęcić do odkrywania Częstochowy. W końcu nie od dziś wiadomo, że to, co zakryte, budzi największą ciekawość. Na tym pomyśle zbudowany jest tegoroczny kalendarz miejski, folder z serią nowych, pamiątkowych pocztówek, a także pakiet promocyjnych gadżetów.

Takich zabaw słowem jest w naszej kampanii jeszcze więcej. Potraktowany dosłownie zwrot „często chowa”, gdzie podmiot i dopełnienie pozostają w domyśle („Miasto często chowa swoje skarby”), przetłumaczyliśmy na kilkadziesiąt języków obcych. Z jednej strony ma to podkreślić literalne odczytywanie nazwy, a z drugiej pokazuje Częstochowę jako miasto otwarte i różnorodne. W końcu żyje u nas wielu przedstawicieli innych krajów i kultur, których dodatkowo zaprosiliśmy, by stali się głównymi bohaterami klipu reklamującego nową identyfikację wizualną miasta. Egzotyka niektórych przekładów to także forma zachęty, by nasze miasto odkrywali również turyści z najdalszych stron świata.

W nowym logo nie ma bezpośrednich odniesień do herbu miejskiego, który wkrótce będzie poddany korekcie heraldycznej. Wykorzystuje ono natomiast barwy flagi miejskiej (biały, żółty, niebieski), widoczne w kolorowych realizacjach jako końcówka litery Ę. Sam znak diakrytyczny (tzw. ogonek) przypomina wskaźnik skierowany do góry, symbolizując wzrost i rozwój.

Autorem całej koncepcji promocyjnej miasta, opartej na podziale nazwy na dwa słowa "często" i "chowa" oraz projektu logo i oprawy wizualnej jest Adam Markowski, projektant od prawie trzynastu lat pracujący w Wydziale Kultury, Promocji i Sportu Urzędu Miasta Częstochowy. Konsultantem procesu przygotowania i wdrożenia koncepcji jest Andrzej-Ludwik Włoszczyński, grafik, projektant, autor książki „Po co Ci logo?”, współautor książki „Wizerunek miasta. Co, jak, dlaczego” oraz twórca „projektu Orli Dom”.

Nowe logo Częstochowy ma intrygować, inspirować i zastąpić jakiekolwiek hasła czy slogany. To wyzwanie rzucone wszystkim chętnym, którzy gotowi są aktywnie poznawać nasze miasto. Chcemy zachęcić, żeby samemu poczuć dreszcz emocji podczas odkrywania lokalnych skarbów.

Sylwester 2017